MAANDAGMORGEN, een druk weekend gehad en de gewone werkweek begint alweer. Geen tijd gehad om echt bij te komen!? Heb je moeite met wakker blijven en vooral met je concentreren? Heb je het gevoel dat je wel eventjes een dutje kunt gebruiken en ga je vervolgens een uurtje liggen? Of heb je gewoon een creativiteitboost nodig? Dan ben jij waarschijnlijk de geschikte persoon voor een powernap!
Hier een hack over het hoe en waarom van powernappen.

Wat moet je doen?

Een powernap is een heel kort dutje, precies genoeg om je weer opgewekt te voelen. Het zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren. Daarnaast is aangetoond dat dit korte dutje positieve effecten op de gezondheid heeft. Uit verschillend onderzoek blijkt dat een perfecte powernap ongeveer tien tot twintig minuten duurt. Dit is net lang genoeg om te slapen, maar niet lang genoeg om in een dusdanig diepe slaap te raken dat het een negatief effect heeft op je nachtrust. Een powernap verhoogt de creativiteit, alertheid en productiviteit. Als je net uit het dutje ontwaakt bent, zul je dit nog niet merken, maar tien minuutjes later zul je productief zijn als nooit tevoren! Grote namen hebben dit fenomeen gebruikt. Leonardo Da Vinci zou bijvoorbeeld geen nachtrust hebben gehad, elke vier uur een powernap was voor hem voldoende. Ook Thomas Edison schijnt een groot powernapper geweest te zijn!

Thuis

We gaan er eerst van uit dat je thuis bent, daar kun je namelijk gewoon in bed gaan liggen. De basis van een goede powernap:
1. Drink een kopje koffie (optioneel).
De cafeïne zal pas na twintig minuten gaan werken, wat precies lang genoeg is voor een powernap. De cafeïne komt dus in actie op het moment dat je wakker moet worden!

2. Zet je wekker ongeveer twintig minuten vooruit.
Val je snel in slaap, dan is twintig minuten genoeg. Als je er lang over doet om in slaap te vallen is 25 minuten ook goed. Je valt ongeveer vijf tot tien minuten nadat je bent gaan liggen in slaap en de ideale slaaptijd is tien minuten, daar moet je van uitgaan.

3. Ga in bed liggen, met je kleren aan.
Het aanhouden van je kleren verlaagt de drempel om na de powernap weer uit bed te komen. Probeer in bed te gaan liggen in plaats van achterover in een stoel te gaan hangen, omdat je horizontaal beter slaapt.

4. Gaat de wekker? Ga eruit. Geen twijfel, eruit!
Je moet gelijk uit bed stappen als je wekker gaat, eventjes de snooze-knop indrukken is fataal. Dan ga je een andere slaapfase in en je nachtrust zal erdoor verstoord worden. Ook wordt het daarna alleen maar lastiger om uit bed te komen.

5. Pak je taak op.
Loop nog even rond, drink wat water of een kop thee en begin aan je taak. Je zult je productiever voelen en je kunt je waarschijnlijk beter concentreren.

Op je werk of in de trein

Waarschijnlijk heb je op je werk geen bed om in te gaan liggen. Misschien is een dutje ook helemaal niet toegestaan, maar mocht je toch je baas overtuigd hebben van het nut van een powernap, ga dan lekker achteroverliggen in de bureaustoel. Doorloop vervolgens de bovenstaande stappen. Misschien is een oogmasker een goed idee, of een petje over je hoofd. In de trein geldt hetzelfde als op je werk: gewoon achterover gaan liggen en dutten maar. De app iNap houdt in de gaten of je het station al nadert, op honderd meter van het station word je gewekt!

Op je werk en in de trein kan het handig zijn om de sleutelmethode te gebruiken.

De sleutelmethode

Als je precies lang genoeg wilt powernappen, maar niet iedereen wilt storen met een wekker, dan kun je de sleutelmethode toepassen. Het idee is simpel: je gaat achteroverliggen en je pakt je sleutels. Deze houd je in je hand, boven de grond. Vervolgens doe je je dutje en word je wakker van op de grond vallende sleutels. Gefeliciteerd, je hebt precies lang genoeg geslapen! Op het moment dat je je handen niet meer onder controle hebt en je sleutels op de grond vallen, kom je precies in de fase van je slaap terecht waar je niet in moet komen. Dus je slaapt precies lang genoeg! Je schrikt van het geluid van de vallende sleutels en deze adrenalinestoot zal je gelijk goed wakker maken! Deze methode is ideaal in de trein, je wordt gelijk wakker en blijft wakker!

Powernaps video’s

Powernap van 5 minuten

Powernap van 25 minuten

Reacties

reacties